Постинг
14.07.2012 08:40 -
Религията на Свободата
Автор: prosvetlenie
Категория: Други
Прочетен: 1126 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 14.07.2012 08:57
Прочетен: 1126 Коментари: 0 Гласове:
1
Последна промяна: 14.07.2012 08:57
Духовните традиции на коренните американци
"Време е индианците да разкрият на света това, което знаят за Природата и Великата Тайна. Аз ще ви кажа какво знам и кой съм. Ще направите добре, ако ме чуете. Имате толкова много да учите!
Великата Тайна е създала всичко по един съвсем прост начин. Самият живот е съвсем прост. Ние правим това, което желаем, като единственият закон, който спазваме, е закона на Природата, закона на Великата Тайна. Ние не познаваме друг. Нямаме нужда от вашата църква. Черните хълмове са нашата църква. Нямаме ни най-малка нужда от Библията ви. Нашата Библия са вятърът, дъждът, звездите. Светът е една отворена Библия и ние, индианците, я изучаваме от милиони години. Така разбрахме, че Великата Тайна направлява цялото Мироздание и всичко, което тя е сътворила, е живо. Камъните също са живи… Ние им говорим и те ни отговарят."
Матю Кинг, духовен водач на оглала-лакота
За традиционния индиански мироглед е характерна представата, че единният Универсум е изграден от множество нива, сред които човешкото присъствие е само един пласт между стотици други, различни като характеристика и изява, но принципно равнопоставени и неделимо обединени в Свещения Кръг на Живота (Changleshka Wakan на езика лакота). В този Кръг всичко съществуващо – видимо или невидимо – е живо и притежава определена сила (в англоезичната литература е възприет терминът medicine), конкретно проявяваща се способност, енергия. Тези различни сили са в динамично равновесие. Общият им сбор изгражда Великата Тайна (Wakan Tanka на лакотски). Тя е жизнена субстанция с частична персонализация на характеристиките си, която е създала всичко съществуващо и е в основата на изявите му. В този смисъл може да се говори за непрестанен енергиен обмен между Творец и Творение, който крепи Мирозданието. Следва да се добави, че Великата Тайна (Великият Дух) се упоменава и като Баща (Създател) на всичко съществуващо, и като Праотец (Tunkashila) – второто наименование може да се обясни с християнската теологическа идея за "невъплътената същност на Бога", "природата на Бога".
Подобно на някои източни концепции, индианците считат, че човекът е свързващо звено между Небето и Земята. Неговите крака здраво стъпват на Земята, а главата (съзнанието) му опира в Небето; така той не е нито изцяло духовно, нито изцяло материално същество – същността му е синтез на двете. Същевременно, трите кръга символизират и трите нива на човека – тяло, душа и дух (плътно, ефирно и чисто ).
"Да си роден Човек на тази Земя е свещено задължение. Ние, хората, носим духовна отговорност… ние трябва да се погрижим за растенията, рибите, горите, птиците и всички същества, живеещи по Земята" – казва Одри Шенандоа от ирокезите–онондага. В същия смисъл звучат думите на цитирания вече сиукски свещен човек Черният Лос: "Всяко нещо около нас е център на света. Всички неща са свещени"."Човеците не са по-важни от останалия видим или невидим свят. Никой не съществува сам за себе си".
При повечето световни религии човечеството строи храмове като център на своята вяра. За индианците от Северна Америка ролята на храм играе самата Природа.
Според индианските митове за сътворението дърветата и животните, водите и скалите се появили на този свят много преди хората. В този смисъл те се явяват не само "по-старши роднини" на човека, но и своеобразни посредници между него и Великия Дух. С това най-пряко може да се обясни огромното уважение, което индианците проявяват към представителите на животинския, растителния и минералния свят и към всички други форми на битието
В традиционните индиански разбирания за закономерностите, които движат света, е залегнало убеждението, че не съществуват случайности – тъкмо защото всичко в Универсума е свързано, всичко присъства като причина или следствие спрямо останалите неща. Ето защо отговорността и високата духовна етика са изключително ценени в сферата на индианските спиритуални традиции. Особено ярко общочовешко значение имат онези типично индиански идеи, които разглеждат човека като страж на природния баланс. В този смисъл еко-съзнанието е вродена черта на индианската народопсихология. И модерно, и традиционно звучат думите на известния писател, учен и общественик Н. Скот Момадей от народа кайова: "Ние, човешките същества, най-накрая трябва да постигнем разбиране със Земята и Въздуха – разбирателство в нравствения смисъл. Сътворени сме да живеем в хармония и да сме етични със Земята. Това е единственият възможен начин – иначе ще загинем".
http://eaglecircle.org/indexbg/docs/resursi/General/7direction.html
"Време е индианците да разкрият на света това, което знаят за Природата и Великата Тайна. Аз ще ви кажа какво знам и кой съм. Ще направите добре, ако ме чуете. Имате толкова много да учите!
Великата Тайна е създала всичко по един съвсем прост начин. Самият живот е съвсем прост. Ние правим това, което желаем, като единственият закон, който спазваме, е закона на Природата, закона на Великата Тайна. Ние не познаваме друг. Нямаме нужда от вашата църква. Черните хълмове са нашата църква. Нямаме ни най-малка нужда от Библията ви. Нашата Библия са вятърът, дъждът, звездите. Светът е една отворена Библия и ние, индианците, я изучаваме от милиони години. Така разбрахме, че Великата Тайна направлява цялото Мироздание и всичко, което тя е сътворила, е живо. Камъните също са живи… Ние им говорим и те ни отговарят."
Матю Кинг, духовен водач на оглала-лакота
За традиционния индиански мироглед е характерна представата, че единният Универсум е изграден от множество нива, сред които човешкото присъствие е само един пласт между стотици други, различни като характеристика и изява, но принципно равнопоставени и неделимо обединени в Свещения Кръг на Живота (Changleshka Wakan на езика лакота). В този Кръг всичко съществуващо – видимо или невидимо – е живо и притежава определена сила (в англоезичната литература е възприет терминът medicine), конкретно проявяваща се способност, енергия. Тези различни сили са в динамично равновесие. Общият им сбор изгражда Великата Тайна (Wakan Tanka на лакотски). Тя е жизнена субстанция с частична персонализация на характеристиките си, която е създала всичко съществуващо и е в основата на изявите му. В този смисъл може да се говори за непрестанен енергиен обмен между Творец и Творение, който крепи Мирозданието. Следва да се добави, че Великата Тайна (Великият Дух) се упоменава и като Баща (Създател) на всичко съществуващо, и като Праотец (Tunkashila) – второто наименование може да се обясни с християнската теологическа идея за "невъплътената същност на Бога", "природата на Бога".
Подобно на някои източни концепции, индианците считат, че човекът е свързващо звено между Небето и Земята. Неговите крака здраво стъпват на Земята, а главата (съзнанието) му опира в Небето; така той не е нито изцяло духовно, нито изцяло материално същество – същността му е синтез на двете. Същевременно, трите кръга символизират и трите нива на човека – тяло, душа и дух (плътно, ефирно и чисто ).
"Да си роден Човек на тази Земя е свещено задължение. Ние, хората, носим духовна отговорност… ние трябва да се погрижим за растенията, рибите, горите, птиците и всички същества, живеещи по Земята" – казва Одри Шенандоа от ирокезите–онондага. В същия смисъл звучат думите на цитирания вече сиукски свещен човек Черният Лос: "Всяко нещо около нас е център на света. Всички неща са свещени"."Човеците не са по-важни от останалия видим или невидим свят. Никой не съществува сам за себе си".
При повечето световни религии човечеството строи храмове като център на своята вяра. За индианците от Северна Америка ролята на храм играе самата Природа.
Според индианските митове за сътворението дърветата и животните, водите и скалите се появили на този свят много преди хората. В този смисъл те се явяват не само "по-старши роднини" на човека, но и своеобразни посредници между него и Великия Дух. С това най-пряко може да се обясни огромното уважение, което индианците проявяват към представителите на животинския, растителния и минералния свят и към всички други форми на битието
В традиционните индиански разбирания за закономерностите, които движат света, е залегнало убеждението, че не съществуват случайности – тъкмо защото всичко в Универсума е свързано, всичко присъства като причина или следствие спрямо останалите неща. Ето защо отговорността и високата духовна етика са изключително ценени в сферата на индианските спиритуални традиции. Особено ярко общочовешко значение имат онези типично индиански идеи, които разглеждат човека като страж на природния баланс. В този смисъл еко-съзнанието е вродена черта на индианската народопсихология. И модерно, и традиционно звучат думите на известния писател, учен и общественик Н. Скот Момадей от народа кайова: "Ние, човешките същества, най-накрая трябва да постигнем разбиране със Земята и Въздуха – разбирателство в нравствения смисъл. Сътворени сме да живеем в хармония и да сме етични със Земята. Това е единственият възможен начин – иначе ще загинем".
http://eaglecircle.org/indexbg/docs/resursi/General/7direction.html
Вълнообразно
Голямата игра започна: Русия и Китай „пр...
Да спрем феодалните латифундии в земедел...
Counter Currents: Щатите лъгаха за Афган...
Да спрем феодалните латифундии в земедел...
Counter Currents: Щатите лъгаха за Афган...
Няма коментари